مشاوران یاسان

روانشناسی کودک، نوجوان و خانواده

مشاوران یاسان

روانشناسی کودک، نوجوان و خانواده

دوربین های مداربسته در فضاهای عمومی


دوربین های مداربسته در فضا های عمومی مفید هستند یا مزاحم

نصب دوربین های مداربسته در فضای عمومی بایستی طبق شرایطی صورت گیرد , نصب دوربین مداربسته مخفی در اماکن عمومی جرم محسوب می شود و تنها در مواردی که افراد از نصب دوربین مداربسته باخبر هستند امکان به کارگیری دوربین مداربسته در فضای های عمومی وجود دارد .

دوربین های مداربسته در انواع و مدل های زیادی در بازار وجود دارند که هریک را می توان در موقعیت و مکانی نصب کرد که قابلیت های دوربین در کاربری های متفاوت فرق می کند .

قوانین نصب دوربین مدار بسته در محیط کار

دلایل قانونی بسیاری برای نصب دوربین مداربسته در محیط های اداری و کاری وجود دارد. از جمله این دلایل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

حفظ امنیت کارکنان در مقابل خشونت و سرقت

جلوگیری از خرابکاری و سوء رفتار

نظارت بر برقراری امنیت و بهداشت در محیط کار

بهبود بهره وری کارکنان

رعایت الزامات قانونی (در برخی از قسمت ها مثل بخش خدمات مالی)

چند قانون کلی برای نصب دوربین مداربسته در محیط کار وجود دارد. یکی از موارد قانونی این است که کارفرما باید به شیوه ای عمل کند که اعتماد و اطمینان متقابل بین کارمند و کارفرما حفظ شود. شرط قانونی بعدی این است که کارفرما نمی تواند اطلاعات خصوصی کارمندان را از طریق دوربین مداربسته مورد بازرسی قرار دهد.

در حال کلی کارفرما باید حقوق انسانی را در استفاده از دوربین مداربسته رعایت کند و به صورت مناسب آن را به کار گیرد؛ نظارت توسط دوربین مداربسته نباید برای کارمندان ایجاد مزاحمت کند.

کارفرما باید قبل از اقدام به نصب دوربین مداربسته در محیط کار، اطلاعات زیر را در اختیار کارمندان قرار دهد:

اطلاع از نصب دوربین مدار بسته در محل کار

علت نصب دوربین مدار بسته

محوطه ای که تحت پوشش دوربین مدار بسته قرار می گیرد

چگونگی استفاده از تصاویر ضبط شده

چگونگی حفاظت از حقوق کارمندان و حریم شخصی آن ها

نصب دوربین مداربسته به صورت مخفیانه جرم است و باید از آن اجتباب شود. تحت شرایط استثنایی مثل هنگامی که کارفرما بخواهد از وقوع یک جرم جدی جلوگیری کند، با گرفتن مجوز مربوطه از مراجع قانونی و در یک بازه زمانی محدود، این کار امکان پذیر می شود. اگر نصب دوربین مداربسته به صورت مخفی و بدون مجوز انجام شود، شخص خاطی تحت تعقیب قانونی و مجازات قرار می گیرد و همچنین مدارک حاصل از آن قابل استناد نخواهد بود.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.